מדוע יש להיעזר בעורך דין בעת חתימה על הסכם גירושין?

מדוע יש להיעזר בעורך דין בעת חתימה על הסכם גירושין?

לאחרונה פורסם פסק דין אשר חידד שוב את חשיבות עריכת הסכם גירושין ע"י בעל מקצוע.

 בית המשפט לענייני משפחה בחיפה, הורה לבטל הסכם גירושין, עקב הטענה כי ההסכם נערך ונחתם ניצול מצבו הנפשי הקשה של הגבר, שהיה שרוי בדיכאון. על פי ההסכם, נקבע כי לאם תהיה משמורת על הילדים, והאב יראה את ילדיו פעמיים בשבוע ובכל סוף שבוע שני. בנוסף, נקבע כי האב ישלם מזונות בגובה של 5,000 ש"ח, והאם תקבל זכויות בבית תמורת 80 אלף ש"ח. טענת האב הגרוש, עלתה בסוף שנת 2017, בתביעה לביטול הסכם, לאור הטענה כי בעת חתימת ההסכם היה שרוי במצוקה נפשית, וגרושתו, ידעה וניצלה את המצב לטובתה.

עורך דין לענייני משפחה יוסי הרשקוביץ מסביר, כי כאשר עורכים וחותמים הסכם גירושין, חייבים לוודא כי כל הצדדים כשירים לחתום עליו: "כל אחד מהצדדים חייב להימצא בכשירות מלאה כדי לחתום על הסכם כזה, ולא מדובר רק על כשירות נפשית או מנטלית, אלא כשירות משפטית גם. במצב של ניצול מצוקה, יכול צד לחתום על כל הסכם וביהמ"ש יבדוק לאחר מכן האם לא נוצר מצב של ניצול מצוקה".

יש להיעזר בעורך דין ובייצוג משפטי, כדי למזער טענות או בעיות בהמשך
יש להיעזר בעורך דין ובייצוג משפטי, כדי למזער טענות או בעיות בהמשך

בנוסף לכך, עו"ד הרשקוביץ מוסיף  כי: "ברגע שאחד מהצדדים לא מיוצג ע"י עורך דין, קיים חשד מצד בית המשפט, כי ישנו ניצול של המצב ע"י אחד מהגורמים. לכן ההמלצה הגורפת היא, שכל צד חייב להיעזר בעורך דין ובייצוג משפטי, כדי למזער טענות או בעיות בהמשך. בכך, כאשר שני הצדדים מיוצגים ע"י עורכי דין, קשה מאד לבטל הסכם גירושין או להתחרט. זאת ועוד, כאשר מדובר על אנשים בעלי מצב נפשי בעייתי, או אדם הלוקח כדורים שונים על בסיס יומי, אין ממשיכים בתהליך חתימת ההסכם עד להמצאת מסמכים מתאימים מגורם רפואי, המאשר את כשירותו של האדם לחתום על מסמכים אלו".

חשוב לזכור, כי החוכמה היא לא לחתום על הסכם ולסיים את הסאגה הלא נעימה, אלא דרוש הסכם שיחזיק ושיהיה בתוקף לכל אורך הדרך.