מרבה נכסים, מרבה מכאוב: כיצד נראים הגירושים של בעלי ממון רב?

מרבה נכסים, מרבה מכאוב: כיצד נראים הגירושים של בעלי ממון רב?

גירושין של בעלי ממון

גירושין הם תמיד רגישים, תמיד כואבים, תמיד טראומטיים. מדובר בפירוק של זוגיות של שני אנשים שהתחייבו לאהוב אחד את השני ולחיות אחד עם השני, שכעת צריכים לחשב מסלול מחדש להמשך חייהם, וכל זאת עוד מבלי להיכנס לנושא הילדים

אחד הדברים שהופכים גירושים לעניין מורכב הוא הנושא של הרכוש המשותף. נכון, כשאין רכוש, ואולי אף ישנם חובות, ישנה מורכבות גדולה במועד הגירושים. אולם, מורכבות גדולה לא פחות קיימת כאשר יש רכוש וממון רב. מה קורה כאשר בני זוג בעלי ממון רב בוחרים להתגרש/להיפרד?

רכוש ומזונות

בגירושין ״ממוצעים״, כאשר לבני הזוג  בית אחד למגורים, ואולי בית נוסף המשמש כאפיק הכנסה מהשקעה, עורכי הדין בשיתוף הצדדים מצליחים להסתדר ביניהם בכל הנוגע לחלוקת הרכוש בצורה קלה יחסית. אולם, כאשר בני זוג ממה שמכונה ״האלפיון העליון״ בוחרים ״לפרק את החבילה״, המצב הרגיל הוא שיש רכוש רב לחלק, והוא מציב אתגרים ייחודיים לאותו מצב. למשל, מה עושים כאשר הרכוש מפוזר על פני כמה מדינות: מדובר בטריטוריה משפטית שונה, עם מערכת משפטית שונה. במדינות שונות החקיקה בנוגע לבעלות נכסים שונה מזו של מדינת ישראל, ודיני הגירושין שונים לא אחת מאלו של מדינת ישראל.

להמחשה: בישראל, אם נכס אשר נרכש במהלך הזוגיות נרשם על שם אחד מבני הזוג, אז אומנם באופן עקרוני הוא מוגדר כנכס בבעלותו של אותו צד בתקופת הנישואים, אולם בעת  הגירושין/ פרידה, הוא נכנס למאזן הנכסים לחלוקה. ומה אם הנכס הזה נמצא בצרפת או בפורטוגל? וכיצד אוכפים את הסכם הגירושין או פסק הגירושין בטריטוריה זרה? מדובר בנושאים מורכבים של משפט בינלאומי פרטי, הדורש הבנה משפטית רחבה. כמו כן, ישנם נכסים שלא ניתן לשערך את שוויים בצורה מדויקת. הדוגמה הקלאסית היא תכשיטים ויהלומים, שהשווי שלהם נקבע לפי הערכות ולא על פי פרמטרים מדוייקים. דוגמה בעייתית יותר היא אופציות וניירות ערך שנמצאים בבעלות מי מבני הזוג או חברה משפחתית העומדת לחלוקה כאשר סוגיית החלוקה נוגעת לתחומי משפט רבים ולא אחת דורשת אף תכנון מס מוקפד.

הנושא של מזונות מורכב אף יותר: מזונות האשה והילדים נגזרים גם מרמת החיים בה חיו בני הזוג, וישנה חשיבות מכרעת בהגשת תביעת מזונות מתאימה עם ראיות מתאימות לרמת החיים לה הורגלה המשפחה. 

פרטיות

אצל בני זוג בעלי ממון רב, יהיה זה שכיח לחתום על הסכם ממון בטרם הנישואים. כאשר יש הסכם ממון, הנושא של חלוקת הרכוש בגירושין הופך לפשוט הרבה יותר. מעבר לכך, כאשר מדובר בבעלי רכוש רב, מדובר לא אחת באנשים שיש להם מעמד ציבורי מסוים, או לפחות תמריץ מיוחד לשמור על פרטיותם, משום כך, מומלץ בחום עבורם להימנע מהליך גירושין מכוער שעשוי להתפרסם ברבים, ולהגיע להסכמה רחבה ככל הניתן, ובמיוחד כאשר יש ילדים, שהרי אז הקשר עם הגרוש יהיה כנראה לכל החיים, גם לאחר הפרידה.

משרדנו מתמחה מזה שנים רבות בטיפול בלקוחות רבים מהאלפיות העליון, הדורשים ידע והתמחות בתחום זה.

לקריאה נוספת