סובלים ממחלות רקע: מה יקרה לשיעורי הגירושים לאחר משבר הקורונה?

סובלים ממחלות רקע: מה יקרה לשיעורי הגירושים לאחר משבר הקורונה?

גירושים תקופת הקורונה

מן המפורסמות היא, שלאחר תקופת חג הפסח כמו לאחר כל חג, יש עלייה מסוימת בשיעורי הגירושין בקרב החברה היהודית בישראל. הסיבות לכך מובנות: המשפחה מבלה פתאום יותר זמן ביחד מבדרך כלל, ובעיות רקע שקיימות בזוגיות, פורצות בתקופה הזאת. כמו כן, הלחץ לארח, קניות, נקיונות וכדומה, תורם גם הוא את חלקו. 

קשה לדעת בוודאות, אולם הרשו לי להעריך הערכה מושכלת: מה שאנו רגילים לראות ״אחרי החגים״ בישראל, נראה בעוצמה גדולה יותר לאחר התרופפות הסגר הכפוי עקב וירוס הקורונה. המצב הלא רגיל שנכפה על החברה הישראלית עקב הווירוס, הוא כר פורה לעלייה בשיעורי הגירושין. בסין, שיצאה מן הסגר לפני ישראל, דווח כבר כעת כי יש עלייה בבקשות לגירושים, תוצאה של אפקט הסגר. 

נראה כי אנו צפויים למצב דומה גם בישראל, משום שאלו בעיות אוניברסליות המאפיינות חברות מודרניות: חלק מן הזוגות שנאלצים לבלות המון זמן ביחד, חלק אולי עשויים לגלות שהתרחקו אחד מן השני עם הזמן, והשהות הארוכה יחד פשוט מבליטה זאת ביתר שאת. לגורמים הטבעיים הללו, מצטרפת העובדה שבעקבות הווירוס יש קרוב למיליון מובטלים ועצמאים חסרי פרנסה: לחץ כלכלי משפיע בעוצמה גם על הקשר הזוגי, ותורם לעליית מתחים נפשיים. 

בתור עו״ד המתמחה בגירושין, חשוב לדעת שלהתגרש אינו עניין של מה בכך. מדובר בצעד עם השלכות נרחבות על כל תחום בחיים. לא פעם, גירושין הם אכן הצעד הנכון והטוב לאחד מבני הזוג, או אף לשני הצדדים, אולם תמיד מוטב לשקול את הדברים היטב בטרם עושים צעד שכזה, גם אם הקורונה גורמת לנו לפעמים קצת "לצאת מדעתנו".

ומה אם אתם בהליך גירושים בתקופת הקורונה?

ישנם זוגות שהחלו בהליך גירושין לפני ההגבלות שהוטלו בעקבות וירוס הקורונה, ונאלצו להקפיא את התהליך עקב צמצום עבודתם של בתי המשפט, וביניהם בית המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים. זוגות כאלו מצאו עצמם ״תקועים״ בשלבים שונים בתהליך, ואינם יודעים כיצד להתנהל. 

לזוגות אלו, אני ממליץ לנסות לשמור על ״הקפאת מצב״ ככל הניתן, ביחס למצב שהיה לפני שהחלו בתהליך (כלומר, אם אחד מבני הזוג עזבו את הבית למשל, מוטב שלא יחזרו, על מנת למנוע בלבול כלפי הילדים). כמו כן, מומלץ בחום לגלות הבנה כלפי בן הזוג השני ככל הניתן: התקופה קשה לשני הצדדים, הן מבחינת סדרי הראייה, וביתר שאת עקב המצב הכלכלי הלא פשוט. רצוי שלא לנצל את המצב לרעה, וללכת לקראת בן הזוג השני ככל הניתן, תוך קבלת ייעוץ מקצועי מתאים.

לקריאה נוספת

החוק למניעת הטרדה מאיימת
אלימות במשפחה

החוק למניעת הטרדה מאיימת

אחד ההיבטים הכואבים של דיני המשפחה, הוא ההיבט של אלימות במשפחה. במקרים ״הקלאסיים״ של אלימות, מטפל החוק למניעת אלימות במשפחה. אולם כאשר אין אלימות במובן

קרא עוד »