״הקורבנות השקטים״: על התופעה של גברים עגונים

״הקורבנות השקטים״: על התופעה של גברים עגונים

מסורבי גט עם כיתוב

כולנו מכירים את הנושא של נשים עגונות. מדובר בנושא כאוב, בו נשים כלואות במערכת יחסים עם בן זוגם לשעבר, והן אינן יכולות להמשיך בחייהן מבלי להיות נתונות לחסד ״הבעל״. ביקורת רבה מופנית כלפי בית הדין הרבני על השימוש בהלכה זו, וכן כמובן כלפי הגברים המעגנים.

עם זאת, ראוי לדעת כי ישנם גברים הנמצאים בסיטואציה מקבילה: כפי שבתי הדין אינם מחייבים גברים במתן גט לאישה, הם אינם מחייבים גם נשים במתן גט לבעל. כך מוצאים עצמם גברים לא מעטים בישראל נשואים ״על הנייר״, כאשר ברור שהנישואים דה פקטו הסתיימו מזמן, אולם הם אינם יכולים לקבל גט מבת הזוג לשעבר, וכן לא נוצרו התנאים המאפשרים לבית הדין לפסוק על חיוב בגט. ראוי כי מערכת בתי הדין הרבניים תיתן את דעתה גם על המקרים הללו: עצם העובדה כי ישנם נשים או גברים אשר אינם יכולים להמשיך בחייהם, משום שבן או בת הזוג לשעבר כופים עליהם זאת. במקרים מסוימים, עגינות היא ממש טרגדיה, בה מצויים לפחות מאות אם לא אלפי אנשים בישראל. הנושא אף הומחש היטב בסרט המעולה ״גט, המשפט של ויויאן אמסלם״:

מה ההבדל בין עגינות נשים לבין עגינות גברים?

ראוי לאבחן בין עגינות של נשים לבין עגינות של גברים: נישואים וגירושים בישראל נעשים כידוע על פי ההלכה היהודית. על פי ההלכה, לפחות עקרונית, גבר יכול לשאת מספר נשים (כמובן שזה לא חוקי לפי החוק במדינת ישראל, וכן יש את חרם דרבנו גרשום, אבל לא ניכנס לזה כעת). אישה לעומת זאת, לא יכולה לשאת יותר מגבר אחד. כמו כן, כאשר נולדים ילדים לאישה נשואה שלא מבעלה, אותם ילדים ייחשבו ״ממזרים״ על פי ההלכה היהודית, כלומר אותם ילדים לא יוכלו להינשא כדת משה וישראל (אלא עם ממזרים) במשך עשר דורות קדימה. מדובר בסטטוס בעייתי ביותר, מה שגורם על פניו בעיקר לנשים להיות עגונות מאשר לגברים. לכאורה, גברים יכולים להמשיך בחייהם גם אם בת הזוג הראשונה מסרבת להעניק גט. ״מקסימום״, הם לא יתחתנו שוב. עדיין הם יוכלו לעשות ילדים ללא חשש לממזרות.

עם זאת, צריך לשים לב לשני נושאים חשובים: גברים רבים, במיוחד מן המגזר הדתי אבל לאו דווקא, אינם רוצים להקים משפחה חדשה כאשר הם עדיין נשואים על הנייר. במגזר הדתי בעיקר, היותם  נשואים, גם אם זה כביכול רק על הנייר, פוגע באותם גברים במציאת בת זוג פוטנציאלית.

נקודה שנייה, הן הנסיבות המובילות לעגינות. גברים המסרבים לתת גט לבת הזוג שלהם, עושים זאת לרוב ממניעים של נקמנות אישית, שנאה כלפי בת הזוג, ״לעשות לה דווקא״. לעומת זאת, נשים המסרבות להעניק גט, עושות זאת לא פעם ממניעים כלכליים. לדוגמה: במדינת ישראל, אישה זכאית למזונות אישה (להבדיל ממזונות ילדים) רק כל עוד היא נשואה. לכן, יש לה תמריץ בכך להישאר נשואה, על מנת ליהנות ממזונות האישה. העצה של עו״ד הרשקוביץ, היא שבמקרים אלו, לנסות להגיע להסכם עם אותה אישה על תשלום של סכום כסף גדול אך חד-פעמי, כך שאותה אישה תרגיש שהיא אינה נפגעת כלכלית, וכן תהיה נאותה להעניק גט לבעלה כך שיוכל להמשיך בחייו.