אשם ושבר: מתי ניתן לקבל גט בישראל?

אשם ושבר: מתי ניתן לקבל גט בישראל?

גירושין גנריים

הסטטיסטיקה מלמדת כי לא מעט מן הזוגות שבוחרים להתחתן, ימצאו עצמם גרושים בסופו של דבר. במידה ואחד מבני הזוג רוצה לסיים את קשר הנישואים, לרוב הוא פונה לעורך דין גירושין ומבקש ממנו לטפל עבורו בנושא. לא מן הנמנע שעורך הדין ישאל את הלקוח/ה ״למה את/ה רוצה להתגרש?״. חלקכם עשוי לתהות כעת: ״מה זה למה? ומה אם אני פשוט רוצה להתגרש?״. ובכן, הגיע הזמן שתהיו מודעים להיבט בעל חשיבות בדיני הנישואים בהלכה, וכפועל יוצא מכך במדינת ישראל: עילות הגירושין.

כדי להבין את השיטה בארץ נבין תחילה את שיטת השבר: במרבית מדינות העולם, נוהגים לפי שיטת השבר. בשיטה זו, הערכאות המשפטיות הנוגעות לנישואים וגירושים מאפשרות גירושין/התרת הנישואין, כאשר מתקבל הרושם שהזוג נמצא במשבר בלתי הפיך שלא ניתן לרפא. לא צריך להוכיח אשם או להיכנס להכפשות הדדיות מיותרות, אלא על בן הזוג להראות שחל שבר ביחסים. אם ננסח זאת בפשטות, אפשר להגיד שהצדדים פשוט לא מתאימים אחד לשני, או דברים ברוח הזאת. 

בישראל לעומת זאת, בהתאם לדין האישי (ובהנחה ואנו מדברים על חתונה שנערכת כדת משה וישראל, ולא בנישואים אזרחיים או בני עדות שונות), נוהגים לפי שיטת האשם בגט: כאשר אין הסכמה בין שני הצדדים לנישואים להתגרש, ואחד מבני הזוג בכל זאת רוצה להתגרש, לא מספיק יהיה לומר ״שנמאס לו״ מבן או בת הזוג: אם בן הזוג השני לא מעוניין בגירושין, על בן הזוג השני להוכיח עילת גירושין.

מהן עילות הגירושין? 

יש טענות שונות לגבר ולאישה. גבר למשל יכול לטעון כי אשתו עקרה, ומשום שהוא רוצה ילדים, עליו לקבל גט. עילות נוספות נוגעות למידותיה הדתיות של האישה (למשל ״עוברת על דת משה״, קרי גרמה לבעל לעבור על ההלכה היהודית וכדומה). דוגמאות לעילות נוספות, נוגעות למוסריותה של האישה (אם חלילה ״זנתה תחת בעלה״ או למצער ביצעה ״מעשה כיעור״, קרי התנהגה ״בפריצות״).  

מנגד, גם לאישה יש טענות שעשויות לעמוד לה בפני בתי הדין: אם הגבר מסרב לקיים יחסי אישות, מדובר בעילה אפשרית לגט. אם הגבר לא מפרנס אותה, גם זו עילה אפשרית בבית הדין. כמובן שאם הגבר נוהג בה באלימות, מדובר בעילה נוספת לגט או אם בגד בה.

גט כריתות

נקודה נוספת שחשוב להבהיר, הוא שלמרות שנדרשת עילת גירושין, עדיין הגירושין צריכים להיעשות מתוך הסכמה: גט הוא אקט פיזי שחייבים לבצע מרצון. כשבית הדין הרבני נתן פסק דין המחייב את הצדדים להתגרש – הצדדים לא גרושים, עד שיש הסכמה של הצדדים לטקס.  אפשר אמנם להפעיל אמצעי כפייה כמו סנקציות שונות על בן הזוג עד שיאמר ״רוצה אני״, אולם הגירושין לא ייכנסו לתוקף עד לביצוע הגט על ידי הצדדים. 

לקריאה נוספת בנושא גירושין בבד״ר

גירושין בהסכמה
גירושין ושלום בית בבית הדין הרבני

גירושין בהסכמה

הליך הגירושין הוא לרוב הליך כואב, ומהווה סופו של קשר זוגי שהסתיים משום שהצדדים לא הצליחו להתגבר על מחלוקות או פערים כאלו ואחרים בינם לבין

קרא עוד »